ורד אליעזרי גנשרוא

ארט, איור ואנימציה

לפרטים נוספים והצעת מחיר

איור ספרי ילדים

החברות העמוקה בין מילים ואיורים מעוררת מחשבה והשראה, במיוחד כשהם מונחים באופן מיטבי ומאירים זה את זה. 

כל ילד אוהב לשמוע סיפור. סיפור טוב מביא איתו רעיונות, מראות, תחושות ומוביל להתפתחות. ספר ילדים טוב מחבר את הילד למציאות, מנגיש את הפנטזיה ומייצר דיאלוג בניהם. האם זה טוב שספר ילדים יהיה מאויר? לילדים יש דמיון פורה, האם לא צריך להשאיר את הילד בעולמו המדומיין? לדעתי, טוב שספר ילדים יהיה מאויר, החיבור של טקסט ודימוי מרחיב עבור הקורא הצעיר את מנעד אפשרויות ההמחשה. חשוב שילד ייחשף למגוון סיפורים ומגוון סגנונות איור ספרי ילדים. ילד מתחבר לטקסט ולאיור בעוצמה דומה, מקבל אותם כקשורים זה בזה ומבין את המהות שלהם כמקשה אחת. ממש כפי שכל ילד מקבל באופן מלא את זה שדרקונים אוכלים דייסה או עננים מורידים גשם בכוס תה. הטקסט מזין את הנרטיב, האיור ממלא את החושים. תשומת הלב על צבע, קו וחומריות מניחים מול הקורא הצעיר איכויות שהוא קולט וסופג ומעשירים את חווית הקריאה.

כאן מגיעה עבודת המאייר. בטרם אגש לאייר טקסט, אני משוחחת עמו, מרחיבה את הנרטיב, משחקת עם הרעיונות. אף שהאיור בא להמחיש את הטקסט, לעיתים קרובות הוא מוביל אותי לפתוח אותו, לתרגמו לטעמי האישי, להתלוצץ איתו, לחוד חידות דרכו ועדיין להשאיר גם מקום לדמיון. עבורי, טקסט טוב הוא טקסט שאני יוצאת איתו למסע. 

איור ספר ילדים – סגנונות, טכניקות ושימוש בחומריות

לכל סיפור יש תחושה מסוימת וניתן להתאים לו סגנון שידבר עם אוורת הסיפור בהתאמה, ויצור העשרה אמיתית לחווית הקריאה. אעבור כאן על מספר טכניקות, האווירה והסגנון שהן מציעות ואפרט לאיזה נרטיבים כדאי לחברם.

איור ספרי ילדים בצבעי מים

צבעי מים עבורי יוצרים תחושה לירית, אגדתית, והם מכניסים הרבה אוויר ונשימה לאיור. עם צבעי מים קל להגיע לעומק ולהרבה גוונים עדינים. לצייר בצבעי מים דורש רמת תכנון גבוהה בשל השקיפויות ועשייה סבלנית. אפשר לשלב עבודה בצבעי מים עם קו דיו וציפורן. ראיתי הרבה ספרי ילדים מאוירים בצבעי מים ולרוב אלו איורים חמים ומעוררי תחושת מסע לעולם מתוק ורך יותר מהמציאות. 

"אהבת נפש", מאת תמר נתנאל, איור ורד גנשרוא 2020. צבעי מים

איור ספר ילדים בשחור-לבן

רישומים בשחור לבן מעוררים את הדמיון ויכולים לתת הרבה מעוף אף שהם לא שגרתיים עבור ספרי ילדים צעירים, ומתאימות יותר לספרי ילדים בוגרים יותר ואף לנוער. ספרות ילדים מתקופות שבהן הדפוס היה רק בשחור לבן ושרדו את מבחן הזמן, הן מבחינת הטקסט והן מבחינת האיור, לרוב ממקמים את עצמם גבוה במדף האיכותי של ספרות הילדים. מבקרים ואוצרי ספרות ילדים מבוגרים, מאוד אוהבים איורים בשחור לבן. מעניין מהי העדפת הילדים עצמם.

איור ספרי ילדים

The Sleeping Beauty written by C. S. Evans illustrated by Arthur Rackham, 1920. Ink

איור ספרי ילדים

Winnie the Pooh, written by A. A. Milne illustrated by E. H. Shepard 1926Pencil and ink

איור ספרי ילדים בדיו, ציפורן או עט

עט, דיו ומכחול דורשים מיומנות טכנית גבוהה מכיוון שהצבע אינו ניתן למחיקה. הדיו משמר ומטמיע על הנייר את התנופה והתנועה של משיכת הקו. סוגים שונים של דיו צבעוני מאפשרים שקיפויות וניתן ליצור אווירה עצמתית עם קווי מתאר ברורים בצבעים רוויים וגוונים חדים. הטכניקה הזו לרוב מביאה איתה דיוק בפרטים וחדות גדולה הנדרשת כשהעלילה מאוד מתרחקת מהמציאות.

Moominvalley in November, written and illustrated by Tove Jansson, 1970.Pen & Ink

Where the Wild Things Are written and illustrated by Maurice Sendak, 1963. Pencils, coloured Pen and Ink

איור ספר ילדים בצבעי עפרון

צבעי עפרון הם ראשוניים, נגישים ויום יומיים. באופן מיידי נותנים תחושה של מחברת, איור שנעשה תוך כדי כתיבת הסיפור, קצת כמו סקיצה. הרבה פעמים זה מדבר את "הילד" שבסיפור, מכיוון שהאמצעי של הילד להסביר את עצמו.  באותה נשימה, צבעי עפרון מאפשרים איכויות ורמות גבוהות מאוד של איור-רישום (בדומה לרישומים בוטניים מדעיים) ובשימוש שכזה ניתן להמחיש ויזואלית כל פנטזיה בצורה אמינה מאוד.

A little bit of winter by Paul Stewart and illustrated by Chris Riddell, 2000.Pencil, Watercolours.

איור ספר ילדים בצבעי פנדה וגירי פסטל

גירי שמן (צבעי פנדה) מתאפיינים בצבעוניות רבגונית עשירה. צבעי פנדה נגישים מאוד לילדים ומחוברים לנפש הילד המתבונן משום שמרבית הילדים התנסו בציור בפנדה. 
לעומתם גירים יבשים (צבעי פסטל) מאפשרים עדינויות רכות וכניסה לפרטים גדולה יותר. גירי הפסטל מושלמים למיזוג צבעים בשל המרקם המאובק שלהם המאפשר לערבב את הצבעים יחד כדי להשיג רכות מבוקשת.

איור ספר ילדים בשמן / גואש / אקריליק

זאת הזדמנות להביא אל דפי הספר שפע של צבע, משיכות מכחול, הבעה חזקה ועוצמות של צרופי פיגמטים. 

צבעי שמן יכולים לספר סיפור שלם בעזרת הנוכחות החומרית ברווחים שבין הדמויות, החפצים, והנופים המתוארים. תלוי בסגנונו של המאייר, צבעי שמן דורשים מיומנות וזמן אך יכולים להביא רכות ומלאות ומתאימים לכיסוי שטחים גדולים. הדפסת איורים בשמן המתאפיינים בחומריות תלת ממדית, לעיתים קשה להגיע לנאמנות גדולה למקור ויש להקפיד באיכויות ההדפסה בבחירה זו. לתחושתי ציורי שמן מיטיבים לתיאור נופים וסצנות של מרחבים גדולים.

שום דבר לא מנצח את הרבגוניות הנועזת והתוססת שמספק צבע אקרילי. זמני הייבוש המהירים והמגוון הרחב של הצבעים הזמינים הופכים את צבעי האקריליק להתאמה מושלמת לאלפי אמנים ברחבי העולם. גואש עובד באופן דומה אף שמעט פחות רווי בפיגמנט. אקריליק וגואש מכסים משטחים גדולים ויכולים לתת נפח וחומריות בדומה לשמן ולכן
גם כאן נדרשת הקפדה באיכויות ההדפסה של ספר שכזה. 

Dean's Gift Book of Nursery Rhymes, illustrated by the twin sisters Janet and Anne Grahame Johnstone, 1965.
Gouache on Board

The Gruffalo by Julia Donaldson illustrated by Alex Scheffler, 1999
Colored Ink and maybe acrylic

איור ספר ילדים בטכניקות הדפס

מאז הופעת הדפוס, צצו שיטות הדפסה שונות להכנה ושכפול של איורים עבור ספרי ילדים. בין השיטות הללו אנו מוצאים חיתוך עץ, תחריט, ליטוגרפיה (הדפס אבן) והדפסת משי (הדפס רשת). לכל אחת מהטכניקות יש להתמחות בתהליך העשייה, נדרשים חומרים וצבעים מתאימים ויש צורך להיעזר במכבשים/רשתות וציוד נלווה אחר. בימנו שיטות הדפס אלו בדרך כלל דורשות מהאמן גישה לציוד מיוחד ולכן לא תמיד מדובר בטכניקה מעשית לפרויקטים קטנים, או בעלי לוח זמנים צפוף.

עם זאת, התוצרים מתגמלים כל כך, שאם יש כזאת אפשרות, אז כדאי להתנפל עליה! 

Alice’s Adventures in Wonderland, by Lewis Carroll, illustrated by John Tenniel, 1865. Off with Her Head!”"
Wood engraving

הכלב שלי הוא דמיון, מאת ורד גנשרוא 2021, הדפס רשת מהדורה של 18 עותקים. הודפס בסדנת ההדפס ירושלים

איור ספר ילדים בקולאז' ואסמבלז'

קולאז' ואסמבלז' מתבססים על חומרים מן הנמצא, האסמבלז' יוצרים דימוי בעזרת חפצים תלת מימדיים ובקולאז' יוצרים דימוי בעזרת נגזרות של חומר דו מימדי לרוב מנייר. שניהם פותחים פתח למשחקיות ואילתור אינסופי.  גזרי נייר, חתיכות עיתון, שילוב של חפצים מוכרים (רדי מייד), ואפילו תוספות רישום על הקולאז' עצמו. רבים מהקולאז'ים שראיתי בספרי ילדים עשויים בטוב טעם ומעוררים את בלוטות השעשוע. ועם זאת, ראיתי שילדים רבים לא נהנים מהקולאז' כמוני. הקולאז' מביא איתו מורכבות ודורש פענוח של הדימויים שלעיתים אינם נגישים לילדים.

Brown Bear Brown Bear What Do You See? by Bill Martin Jr.illustrated by Eric Carle, 1967.
Collage

איור ספר ילדים באופן ממוחשב

יש הרבה מאוד מזה. כלי הרישום במחשב יכולים להראות כמו פנדה/ מכחול/ עפרון/  שמן ועוד, לערבב ביניהם ולהקל את עבודתו של המאייר. ישנן תוכנות רבות לאיור והן מאפשרות מראה גראפי שאינו דומה לחומרים שאנחנו מכירים. לתוכנות אלו כלי איור עוצמתיים: התוכנות מאפשרות לצייר מהר יותר מאי פעם, לשמור מספר וריאציות של יצירה אחת ולבצע במהירות תיקונים. תלוי במאייר/ת באיזה אופן משתמשים בכלי הזה יש כאן שלל אפשרויות ואפשר לעוף גבוה מאוד או…ליפול וכדאי להפעיל עין ביקורתית. כקוראים ומתבוננים נוכל לבחון האם אנחנו נשבים בקסם של האיור או שהטכניקה השתלטה על מהותו.

אגדת הסוס, איור מאת ורד גנשרוא, סיפור-עם עבור חוברת חשיבה חיובית הוצאת מיטב, 2016

איור ספר ילדים בטכניקה מעורבת

כל מאייר בוחר לו איזה שילוב/הכלאה מיזוג טכניקות מתאים לו, משהו שמצליח לדייק את הקו האישי. לדוגמא מאוד כיף לערבב צבעי מים וצבעי עפרון. המים מביאים איתם חופש ומקריות, העפרונות מביאים קוים ודיוק. למשל טושים (לורדים) בשילוב אקריליק, הטושים לא כל כך אוהבים לצבוע משטחים הם מתעייפים מהר ומעייפים את העין, וכאן כתמי האקריליק יכולים לתת מראה כללי נינוח לאיזורים גדולים של האיור. דוגמאות אחרות רישומי דיו בשילוב נגזרות נייר, צבעי עפרון וגואש ואפילו קווי תפירה התפורים על הדף ומשולבים בדימוי. כל זה יכול להיכנס לעולם האפשרויות האינסופי במחשב ולקבל תוצאות מהפכניות.

עתידם של ספרי הילדים צבעוני ומגניב

ההתקדמות של הספר האלקטרוני, אשר מומחים רבים חזו שתאפיל על תעשיית ההוצאה לאור, לא השפיעה רבות על הצורך לדפדף בספר הילדים המאויר. ספרים מאוירים לילדים הם תוצר של תהליכים אמנותיים, ספרותיים ועריכתיים עמוקים. משמעותם רלוונטית לכל ילד בכל תקופה. 

בכל טכניקה טמון קסם ואיכות מיוחדת. אם האיור מושך, חומרי, מסקרן ותקשורתי הוא מתחיל לדבר עם הצופה. כמובן שמעל לכל טכניקה שהחיבור של האיור לטקסט, הדיאלוג שנוצר בין הטקסט לאיור, הם הגורם העיקרי להצלחת הספר. 

ככל שהעולם הדיגיטלי ממשיך להתבגר, הדימוי החזותי רק יתפוס עמדה קדמית ומרכזית יותר בתודעה הקולקטיבית שלנו. הספר המאויר ימשיך להסית, לעורר השראה ולהבהיר. אמנים וסופרים ימשיכו למצוא דרכים חדשות ומרגשות להעביר את פרי דמיונם לדף, והטכניקות הכרוכות בכך ימשיכו לצמוח ולהעמיק.
המדיום ימשיך להתבגר ולהגדיר את עצמו מחדש, ולהרגשתי לעולם לא יעלם לגמרי.

The Lion, the Witch, and the Wardrobe, Narnia series,
written by C.S. Lewis illustrations by Pauline Baynes, 1950.
Lucy and Mr. Tumnus walking under an umbrella in a snowy fairyland.
Ink and watercolors

מאת ורד אליעזרי גנשרוא

מוזמנים לשתף את הפוסט: